دارویی که دیابت نوع 1 را در یک مرد جوان معکوس کرد، آیا این وضعیت ادامه خواهد داشت؟

8اکتبر 2020- پس از شروع مصرف دارویی که به طور رسمی برای درمان نوعی سرطان خون تأیید شده است، یک مرد جوان مبتلا به دیابت نوع 1 توانست از تزریق انسولین بی نیاز شود .وی از آگوست 2018 تا اکنون- به مدت بیش از دو سال - از انسولین استفاده نکرده است.

دکتر Lisa Forbes، پزشک وی و نویسنده ی نامه ای در توصیف پرونده ی این بیمار که در شماره 8 اکتبر مجله پزشکی نیوانگلند منتشر گردید، نوشته است که او مردد است که این دارو را درمانی برای دیابت نوع 1 بخواند.

دکتر فوربس، متخصص اطفال، ایمونولوژی، آلرژی و روماتولوژی در کالج پزشکی بیلور در هوستون، گفت: به نظر می رسد دیابت در این بیمار معکوس شده است. ما امیدواریم تا زمانی که وی داروی خوراکی موسوم به "ruxolitinib" (Jakafi) را مصرف کند ، این وضعیت پایدار بماند. این دارو جزو گروهی از داروها است که به عنوان مهارکننده های   JAKشناخته می شوند.

اینکه آیا این دارو می تواند به سایر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند، هنوز مشخص نیست. این بیمار یک جهش ژنتیکی داشت که ما می دانیم داروی ruxolitinib روی این جهش کار می کند. فوربس گفت: مشخص نیست سایر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز دارای این جهش ژنتیکی خاص باشند.

اعتقاد بر این است که دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است، اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست. هنگامی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلولهای بتا( تولید کننده انسولین) در لوزالمعده حمله می کند، این بیماری ایجاد می شود. انسولین هورمونی است که برای صدور اجازه ی ورود قندهای موجود در غذا به سلولهای بدن ضروری است، تا قند در داخل سلول مصرف و به سوخت رایج سلولی(ATP) تبدیل گردد.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، انسولین کمی تولید می کنند و یا به هیچ وجه انسولین تولید نمی کنند و برای زنده ماندن باید روزانه چندین بار انسولین تزریق کنند (یا از پمپ انسولین استفاده نمایند). تاکنون، هیچ درمانی برای برگشت دیابت نوع 1 تأیید نشده است.

این بیمار در سن 15 سالگی ، دچار عفونت های مزمن قارچی در پوست، ناخن ها، دهان و گلو می شد، او دچار اسهال مزمن، زخم های دهان و رکتوم، عفونت های مکرر سینوسی و ریوی و یک بیماری خود ایمنی دیگر به نام هیپوگاماگلوبولینمیا شده بود. در سن 17 سالگی، دیابت نوع 1 برای او تشخیص داده شد.

از آنجایی که وی به چندین بیماری بطور همزمان مبتلا بود، پزشکان وی درخواست تعیین توالی کامل ژنوم او را صادر کردند تا ببینند آیا آنها می توانند علت اصلی را مشخص کنند. آنها یک جهش ژنتیکی خاص را مشاهده کردند و فکر کردند که ruxolitinib می تواند به این بیمار کمک کند. وی این دارو را نه ماه پس از تشخیص دیابت نوع 1 آغاز کرد.

فوربس گفت: این دارو تأثیر باورنکردنی بر دیابت نوع 1 وی داشت، یک سال پس از شروع ruxolitinib، درمان او را با انسولین متوقف کردیم و از آن زمان او بدون انسولین زندگی کرده است.

بیمار اکنون در دانشگاه تحت نظر است و دکتر فوربس می گوید که این بیمار جوان ruxolitinib را "تغییر دهنده بازی" می نامد زیرا این دارو به صورت یک قرص است و مصرف آن بسیار آسان است.

دکتر فوربس گفت: مورد این بیمار، اطلاعات مهم بالقوه ای را در مسیری که منجر به دیابت نوع 1 می شود، به دانشمندان ارائه می دهد، اما هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

از آنجایی که ruxolitinib بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد، بیماران در معرض خطر بیشتری برای عفونت های خاص هستند. به گفته فوربس، گلبول های سفید خون، عملکرد کبد و عملکرد کلیوی این بیمار، هر چند ماه یکبار بررسی می شود.او تنها کسی نیست که احتمالا از مصرف مهارکننده هایJAK ، در دیابت نوع 1 هیجان زده است.

فرانک مارتین، مدیر تحقیقات درJDRF ، بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان، گفت: ما سالها است که بودجه ی تحقیقات در مورد بازدارنده هایJAK را تأمین می کنیم و به زودی یک آزمایش بالینی را در استرالیا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تازه تشخیص داده شده، آغاز خواهیم نمود.

مارتین گفت: ما امیدواریم كه مهاركننده های JAK در دیابت نوع 1 تأثیر بسیار عمیقی داشته باشند. وی خاطرنشان کرد که از آنها برای درمان سایر بیماریهای خود ایمنی نیز استفاده شده است.

در دیابت نوع 1 ، این دارو پاسخ سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد، و با کاهش قدرت سلول های ایمنی، بقای سلول های بتا را بهبود می بخشد.

گرچه در مطالعه ی آتی در استرالیا، محققان بر افرادی که به تازگی دیابت نوع 1 برای آنها تشخیص داده شده است، متمرکز خواهند شد، اما مارتین تصور می کند که حتی افرادی که به مدت طولانی با دیابت نوع 1 زندگی می کنند، می توانند از فواید مهار کننده های JAK بهره مند شوند.وی افزود: این افراد ممکن است هنوز نیاز به انسولین داشته باشند، اما بسته به میزان سلول بتای باقی مانده در لوزالمعده ی آنها، نیازشان به انسولین کاهش می یابد.

مارتین نیز مانند فوربس مردد بود که ruxolitinib را یک درمان بخواند.

وی گفت: مردم مجبورند این دارو را ادامه دهند، اما به نظر نمی رسد در برابر آن مقاوم شوند. ما هنوز به یک درمان دائمی نیاز داریم، اما این ممکن است گامی در مسیر درست باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-10-treatment-reverses-young-diabetes.html